Aspectul exterior îmbină armonios stilul neoclasic, dominant în ansamblul faţadei, cu elemente neorenascentiste şi neobaroce, în timp ce finisajele şi ornamentaţiile interioare se impuneau printr-un accentuat ton rococo.
Edificiul a fost structurat pe trei niveluri: sală, loji, balcon. În proiectarea sălii de spectacole s-a avut în vedere realizarea unei acustici perfecte. În plus a fost dotată cu o fosă pentru orchestră. Aceste caracteristici, neschimbate, transformă locaţia într-un spaţiu ideal pentru montarea spectacolelor de teatru, a celor de operă şi a concertelor. Sala are în prezent o capacitate totală de 570 de locuri.
Mai departe la teatrulreginamaria.ro
Program la teatrulreginamaria.ro
TEATRUL “REGINA MARIA” ORADEA este o instituție publică de cultură, finanțată deConsiliul Județean Bihor
Construirea unui Teatru era un vechi vis al orădenilor. Încă și în anul 1884 se certau unde sa-l construiască În final au rămas doua tabere: una susținea locația Piaţa 1 Decembrie (Nagyvásártér), iar cealaltă Piaţa Ferdinand (Bémer).
Primul concurs de proiecte a fost ținut în 1893, dar comisia a considerat ca cele doua lucrări primite nu sunt corespunzătoare Din acest motiv, in anul 1895, consiliul local a apelat la firma vieneza Fellner si Helmer ce avea deja experiența vasta în proiectarea de clădiri pentru teatru.
Întrucât erau în continuare certuri aprinse privind viitoarea locație a construcției doar în 1897 s-a acceptat propunerea lui Rimanóczy Kálmán tatăl care s-a oferit sa ridice concomitent și o clădire bazar din materialele bune ce urmau sa fie recuperate din casele ce vor fi demolate în timpul lărgirii Trecerii Bazar.
Licitația pentru realizarea construcției a fost câștigată tot de Rimanóczy care, pentru a evita eventualele atacuri, i-a cooptat și pe Guttman József si Rendes Vilmos.
Realizarea fundației teatrului s-a început la 21 iulie 1899.
Sarbatorirea faptului ca zidurile sunt inaltate s-a tinut in 28 octombtie 1899.
Templul Thaliei a fost gata de întâi octombrie 1900, fiind una dintre cele mai frumoase exemple ale arhitecturii eclectice orădene.
În partea laterala a caii de acces se găsesc doua statui, opere ale atelierului de sculptura Mayer din Budapesta. În partea dreapta este reprezentarea alegorica a dramei...
...iar in stanga a comediei.
1926: aici Teatrul purta numele Regina Maria, și era străjuit de statuia ei.
Teatrul în 1965: atunci purta numele de Teatrul de Stat, avea scrisa denumirea în ambele limbi dar basoreliefurile alegorice ale timpanonului nu sunt nicăieri.
Teatrul; aici se numea Regina Maria şi era scris doar într-o singura limba, timpanonul era gol.
Sursa : Oradea mai multe feţe Facebook facebook.com
Clădirea Teatrului de Stat, ce găzduieşte trupa română „Iosif Vulcan" şi cea maghiară, „Szigligeti Ede", se află printre monumentele de arhitectură emblematice ale oraşului Oradea, care determină caracterul Pieţei Ferdinand, dominând acest spaţiul urban pitoresc, cu limite neregulate din vecinătatea Crişului Repede, care şi-a dobândidt aspectul final la începutul secolului al XX-lea, după demolarea vechilor case ce stăteau în calea noilor reglementări urbanistice din zonă şi prin ridicarea a numeroase palate secesion şi eclectice.
După o serie de soluţii de provizorat, ideea construirii unui teatru reprezentativ pentru oraş a început să prindă contur în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea. Comisia orăşenească de Urbanism şi circulaţie a decis în 1891 amplasarea noului aşezământ cultural în piaţa Bémer, iar demolarea imobilelor expropriate, ce ocupau parcelele vizate a început la 10 iulie 1891. Între timp, datorită costurilor ridicate ale exproprierilor s-a ivit şi o nouă alternativă, de a ridica teatrul în Piaţa Mare, organizându-se şi un concurs de proiecte, însă nici una din cele participante nu a întrunit consensul Consiliului desemnat. Astfel Consiliul Local a încredinţat proiectarea şi totodată şi execuţia cunoscutei firme vieneze Fellner şi Helmer, cu numeroase referinţe în domeniu. La sugestia unora din arhitecţii de marcă ai oraşului s-a revenit la amplasamentul iniţial, argumentând poziţionarea mai favorabilă din punct de vedere urbanistic a noului obiectiv. Mai mult, văzând că problemele de ordin financiar ar putea bloca proiectul, arhitectul Kálmán Rimanóczy s-a angajat să ridice lângă clădirea teatrului, din materialul de construcţie recuperat din demolări şi o altă clădire - Bazarul de astăzi - pentru a realiza venituri suplimentare pentru oraş, din închirierea ei.
Lucrările de execuţie - conduse până la urmă, după o înţelegere dintre participanţii la concursul lansat de Primărie, de echipa formată de arhitecţii Rimanóczy Kálmán,Rendes Vilmos şi Guttmann József - s-au derulat extrem de rapid: piatra de temelie a teatrului a fost pusă la data de 21 iulie 1899 iar la sfârşitul lui octombrie clădirea era deja sub acoperiş. Lucrările au fost supervizate de David Busch, arhitectul-şef al urbei, iar dirigenţia a fost asigurată de inginerul Krubicza József. Majoritatea sculpturilor au fost realizate de Ferenc Peller, decoraţiile cu foiţă de aur de Vilmos Eichorn, stucaturile de Vilmos Linhard, lucrările de tapiţerie de József Kuncz şi asociaţii, tâmplăriile de Károly Reiner iar mobilierul de Vilmos Herczegh.
Inaugurarea clădirii a avut loc în condiţii festive la data de 15 octombrie 1900.
Mai departe la referinte.transindex.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu